ChristenUnie stelt vragen over schadeafhandeling na beving Emmen

IMG_3329woensdag 23 november 2016 13:46

De ChristenUnie heeft, bij monde van Statenlid Roy Pruisscher, mondelinge vragen gesteld over de schadeafhandeling na de beving in Emmen. De fractie wil graag dat het onderzoek dat het bureau Witteveen + Bos gedaan heeft naar de schade gevalideerd wordt, onder leiding van de Nationaal Coördinator Groningen, dhr Alders. Ook heeft de fractie aan het college gevraagd zich in te zetten voor gelijke behandeling van Drenthe als het gaat om de afhandeling van de schade door gaswinning en gasopslag.

Toelichting
In Emmen heeft op 30 september 2015 een aardbeving plaatsgevonden met een kracht van 2.3 op de schaal van Richter. Na deze beving zijn er 111 meldingen van schade gedaan, waarvan veel meldingen over meerdere schades gaan. Door bureau Witteveen + Bos is in opdracht van NAM onderzoek gedaan naar de oorzaak van de schade. Eindconclusie van dit onderzoek is dat geen van de 111 schademeldingen een relatie heeft met de beving. Na het lezen van het rapport had de ChristenUnie-fractie al geen goed gevoel bij dit rapport. En ook eerdere ervaring met onderzoeken gedaan in opdracht van de NAM bijvoorbeeld in Langelo, maar natuurlijk ook in Groningen, helpen niet mee in het blind vertrouwen op een dergelijk rapport.

Het actualiteitenprogramma EenVandaag heeft afgelopen maandag meerdere deskundigen naar het rapport laten kijken. Zij zeggen dat de onderbouwing van het afwijzen van de schades aan alle kanten rammelt. Zo is Emmen gelegen op de Hondsrug, en daarmee gaan gebruikte modellen niet op.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er snel en op een zo min mogelijk belastende manier voor de bewoners tot een oplossing gekomen gaat worden. De NAM zegt dat bewoners naar de TCBB kunnen stappen om in beroep te gaan tegen dit rapport. Dit is echter nogal belastend, omdat iedereen individueel een dergelijk onderzoek moet aanvragen.

De ChristenUnie heeft daarom de volgende vragen aan het college gesteld:
- Kent u het bericht van EenVandaag: 'Rapport aardbeving Emmen stinkt?'
- Is het college bereid om, nu er zoveel vragen rijzen over dit onderzoek, er bij de NAM op aan te dringen om de nationaal Coördinator Groningen, Hans Alders, te vragen om een validatieonderzoek te doen om na te gaan of de gebruikte onderzoeksmethodiek waarop Witteveen + Bos haar conclusies baseerde juist is? En dit te doen in overleg met de gemeente Emmen?

Schade in Drenthe en in de rest van Nederland wordt nog altijd anders behandeld dan schade in Groningen.
- Is het college bereid zich sterk te maken voor een gelijke behandeling van Drenthe als het gaat om de afhandeling van de schade door gaswinning en gasopslag?

Reactie college
Gedeputeerde Tjisse Stelpstra (ChristenUnie) zei in de beantwoording toe navraag te doen naar het onderzoek (door de Technische Commissie bodembeweging) dat minister Kamp heeft aangekondigd. Hij gaf aan het voor het vertrouwen van burgers belangrijk is dat er geen twijfels zijn over het onderzoek. Samen met de gemeente Emmen is hij dan ook van mening dat een extra 'expertiseblik' terecht is.

Tjisse Stelpstra: "Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden. Ik zal me daar voor inzetten. Ik heb daarom onder andere een afspraak uitgezet met de Nationaal Coördinator dhr Alders om hier over te spreken." De uitkomsten zullen worden teruggekoppeld aan Provinciale Staten.

Archief nieuwsberichten > 2016