Statenlid in de bajes!

20180223_183419zondag 11 maart 2018 11:01

Op vrijdag 23 februari bracht een afvaardiging van verschillende ChristenUnie geledingen een bezoek aan de penitentiaire inrichting (PI) Veenhuizen. Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) werd tijdens het werkbezoek op de locatie Esserheem ontvangen. Daarbij sloot ook onze fractievoorzitter Bernadette van den Berg aan en Commissielid Andries van den Berg. Vanuit gemeente Noordenveld waren ChristenUnie-lijsttrekker Kamminga en burgemeester Klaas Smid aanwezig.

Er was aandacht voor de actuele situatie, het vertrek van de Noorse gedetineerden. Het gevangenispersoneel sprak haar zorg uit dat de Nederlandse gedetineerden niet meer terug zullen worden geplaatst, terwijl dit wel beloofd is aan PI Veenhuizen en zij ook zo veel te bieden hebben.

Een aantal vrijwilligers die actief zijn voor PI Veenhuizen, werden in het zonnetje gezet. De ChristenUnie vindt de inzet van vrijwilligers heel waardevol en wilde hier dan ook even bij stilstaan. Ten slotte volgde er een uitgebreide rondleiding over de locatie Esserheem. De bezoekruimte, familiekamer en eetzaal werden bezocht. Alle aanwezigen waren onder de indruk van de projecten om de gedetineerden weer voor te bereiden op een terugkeer in de samenleving. Zo kunnen gedetineerden een officieel diploma behalen in onder andere metaal of houtbewerking. Dit resulteert ook in mooie producten. Bij het afscheid ontvingen alle aanwezigen een mooi ophangbord voor sleutels of handdoeken, gemaakt door gedetineerden van PI Veenhuizen.

Het werkbezoek liet weer zien hoe uniek PI Veenhuizen in Nederland is en hoe belangrijk het is dat de gevangenissen in de regio open kunnen blijven. Als ChristenUnie zullen we onze uiterste best doen om Norgerhaven open te houden!

vlnr: Stieneke van der Graaf, Marjan de Groot (directeur PI Esserheem), Bernadette van der Berg)

Archief nieuwsberichten > 2018