Drenthe, mooi voor elkaar

Door Bernadette van den Berg op 20 mei 2019 om 15:00

Drenthe, mooi voor elkaar

Coalitieakkoord en onze idealen

Samen met PvdA, VVD, CDA en GroenLinks hebben we een coalitieakkoord gesloten met als titel ‘Drenthe, mooi voor elkaar’. In het vandaag gepresenteerde akkoord zijn afspraken gemaakt over tal van onderwerpen.

Voor een waardevol Drenthe: zo is de ChristenUnie de verkiezingen in gegaan. Met dit akkoord brengen wij als ChristenUnie onze idealen een stap dichterbij. Een akkoord met oog voor toekomstige generaties.

In het akkoord staan de inwoners van Drenthe centraal. Iedereen telt mee, van jongeren die we graag een goede plek willen bieden tot onze ouderen die waardig oud moeten kunnen worden in onze provincie. Een inclusieve samenleving is waar deze coalitie voor staat. Blij zijn we ook met de rol die de provincie met dit akkoord pakt als het gaat om veiligheid in bijvoorbeeld het buitengebied en bereikbare zorg.

In het akkoord staan ook concrete plannen waarmee we zorgen voor onze waardevolle schepping. Zo is een heel hoofdstuk gewijd aan klimaat en energie, en willen we samen inzetten op het toekomstgericht ontwikkelen van de landbouw

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we in Drenthe bereikbare voorzieningen hebben. Daarom willen wij investeren in mobiliteit. Dit brengt mensen bij elkaar en is nodig voor een sterke economie. Dit akkoord zet in op verbetering en uitbreiding van spoorverbindingen, het slim koppelen van verschillende vormen van vervoer, en het experimenteren met nieuwe vormen van vervoer. Allemaal gericht op duurzame bereikbaarheid.

Een overzicht van alle hoogtepunten uit het akkoord vindt u hier.

Eerder hebben wij al aangegeven dat een meerderheid pas echt waarde heeft wanneer ook de minderheid herkenning heeft en erkenning krijgt. Wij denken dat dit akkoord in die geest geschreven is, en zien uit naar de samenwerking met álle partijen in de komende bestuursperiode.
Met elkaar, mooi voor elkaar!

Tjisse Stelpstra is namens de ChristenUnie kandidaat-Gedeputeerde. Hij heeft onder andere klimaat en energie in portefeuille. Harm-Henk Veldsema zal zijn plaats als Statenlid innemen.

U kunt het coalitieakkoord hier downloaden

Labels: , , ,