desk-book-read-white-newspaper-food-1133740-pxhere.com.jpg
Door Bernadette van den Berg op 3 juli 2019 om 17:00

Algemene beschouwingen bij de voorjaarsnota 2019

Vandaag mocht ik het woord voeren bij de Algemene beschouwingen rondom het thema Samen Recht Doen.

Algemene beschouwingen bij de voorjaarsnota 2019

Vorige week hebben we hier met elkaar al voorbereidend gesproken over de Voorjaarsnota. Met de voorjaarsnota geven we het college de kaders mee voor het opstellen van de begroting voor 2020.

Voor ons ligt een voorjaarsnota die ons waarschuwt dat er, eufemistisch gezegd, een aantal ruimtevragers aankomen. Oftewel, we zullen financiële keuzes moeten maken bij de begroting 2020.

En juist daar ligt een rol voor ons als politici: om keuzes te maken: waar willen we de schaarse middelen die we hebben voor inzetten? Daarom zullen wij in onze bijdrage aangeven waar de prioriteiten liggen voor de ChristenUnie.

En dat wil ik doen aan de hand van het thema dat centraal stond tijdens een ChristenUnie- congres van afgelopen weekend: Samen Recht Doen. Aan de hand van deze drie woorden wil de ChristenUnie-fractie vooruitkijken naar 2020.

Samen:
De samenleving (onze inwoners) moet centraal staan. Ook in ons beleid: de dingen die we doen zijn gericht op het versterken van de samenleving. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat onze inwoners in Drenthe kunnen blijven wonen, ook als ze werk of studie buiten de provincie hebben. Of als mensen ouder worden: dat ze dan kunnen blijven wonen in hun vertrouwde omgeving. Zo blijven sociale verbanden in stand. Maar is onze woningvoorraad nog wel toekomstbestendig, passend bij de behoefte van onze inwoners? Zijn er genoeg woningen voor jongeren, voor gezinnen, maar ook voor ouderen? En wat moet er gebeuren om de Drentse woningen energiezuiniger te maken? De ChristenUnie wil daarom in 2020 prioriteit geven aan de woonagenda.

Onze inwoners hebben ook belang bij goede mobiliteit. Dat brengt mensen bij elkaar, en is een basisvoorwaarde voor mensen om in Drenthe te gaan en te blijven wonen, en is nodig voor een sterke economie. Investeringen in bereikbaarheid en infrastructuur zijn nodig. Maar wel op basis van een lange termijnvisie, waarin we overzicht hebben van de investeringen en prioriteiten aanbrengen. Volgens ons moet daarin aandacht zijn voor het fietsgebruik, initiatieven uit de samenleving, openbaar vervoer, en de Nedersaksenlijn.

Recht:
De afgelopen periode heeft de ChristenUnie vaak aandacht gevraagd voor het onderwerp veiligheid. Naast onze provinciale rol als het gaat om toezicht en handhaving van milieunormen, hebben we met name aandacht gevraagd voor ondermijning: het verweven raken van de onder- met de bovenwereld. Drugscriminaliteit, het witwassen van geld, mensenhandel (bijvoorbeeld op), verloederde vakantieparken, allemaal zaken die helaas ook in Drenthe spelen. We willen graag in 2020 aan de hand van de onlangs ontvangen ondermijningsbeelden daar meer werk van maken, samen met de gemeenten en met onze partners binnen het RIEC. Ook als het gaat om ons programma vitale vakantieparken. Daar moet dit aspect ook echt aandacht krijgen. De door het RIEC geleverde ondermijningsbeelden en de aangekondigde veiligheidsscan gericht op vakantieparken kunnen daar goed bij ondersteunen.
En laten we ook in 2020 goed aandacht houden voor een rechtvaardige en snelle schadeafhandeling van schade als gevolg van de gaswinning. Waarbij het voorkomen van schade natuurlijk prioriteit moet hebben.

Doen: Als we het hebben over plannen maken voor volgend jaar, denken vaak aan het toevoegen van nieuwe dingen. We vergeten vaak het reguliere werk, omdat we het zo gewoon vinden dat dat gebeurt. Terwijl dat juist vaak de basis vormt van onze verantwoordelijkheden.
Daarom wil de ChristenUnie ook aandacht vragen voor al dat ‘gewone’ werk, wat misschien niet zo mediageniek is, maar wel hard nodig. Laten we die basistaken gewoon goed doen. En dan noem ik bijvoorbeeld het onderhoud van onze infrastructuur (wegen & kanalen).

De ChristenUnie vindt het heel belangrijk dat we dit onderhoud NU goed doen; anders leggen we een hypotheek op de toekomst. Een ander voorbeeld is handhaving: werk achter de schermen,

maar heel belangrijk voor onze veiligheid en voor het milieu. Kortom, college, zorg dat we al die basistaken gewoon kunnen doen.

En als ik denk aan doen, dan denk ik ook aan de energietransitie en het klimaatakkoord. De tijd van praten is voorbij, nu aan de slag. Samen met inwoners, organisaties, bedrijven. Dit zal op alle beleidsterreinen zijn invloed hebben, en vraagt veel. Maar wat mooi dat we op die manier mogen werken met elkaar aan de toekomst van onze kinderen!

Nieuwe beleidsintensiveringen zullen vooral een plek moeten krijgen in de investeringsagenda. En daarbij denken wij in eerste instantie aan alle klimaatvraagstukken die op ons af komen, bijvoorbeeld als het gaat om een toekomstbestendig woningaanbod, kringlooplandbouw en een circulaire economie.

Ook het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid van Drenthe kan daarin een plek krijgen.

Voorzitter, het college heeft een belangrijke taak voor de boeg. Zeker nu aan het begin van een nieuwe coalitieperiode, waaraan zij uitvoering moet geven. Daarom bidden wij om Gods zegen voor al haar werk en wensen haar veel wijsheid bij het opstellen van de begroting voor 2020.