Cultuur om te delen

Roy.jpg
Door Roy Pruisscher op 7 oktober 2020 om 20:00

Cultuur om te delen

Cultuur geeft kleur aan onze samenleving. Professionals en amateurs werken samen aan het mooier maken van onze provincie. Met de nieuwe Cultuurnota zetten we in op brede toegankelijkheid, met cultuuronderwijs voor kinderen, en de groei van talenten.

Als ChristenUnie zijn we blij met de grote aandacht voor cultuureducatie. Het is belangrijk dat we onze kinderen en jongeren al vroeg in aanraking laten komen met kunst en cultuur. Dat verrijkt niet alleen nu hun leven, maar hebben ze in hun verdere ontwikkeling ook veel baat bij. De komende jaren geven we hierop een extra impuls, om nog meer kinderen te kunnen bereiken.

Religieus erfgoed
Nieuw in het Drentse cultuurbeleid is de aandacht voor religieus erfgoed. Kerken zijn vaak beeldbepalend in onze dorpen en steden. Voor veel mensen liggen hier herinneringen aan belangrijke momenten uit hun leven. In ons Drentse landschap hebben ze ook een cultuur-historische waarde: midden in het dorp torent een gebouw van onze voorouders, dat ons kan blijven inspireren.

We zien helaas dat er problemen ontstaan voor het onderhoud door dreigende leegstand. Tijdens de coalitie-onderhandelingen hebben we afgesproken hiermee aan de gang te gaan. Nu is het onderdeel van ons cultuurbeleid! De provincie gaat gemeenten en kerkeigenaren ondersteunen bij het maken van kerkenvisies. Hiervoor kunnen zijn aankloppen bij het Steunpunt Erfgoed Drenthe.

Professionals én amateurs
Om te kunnen genieten van kunst & cultuur hebben we een goed aanbod nodig. Daarom blijven we professionele instellingen ondersteunen (zoals het Drents Museum, het Noord Nederlands Orkest, en de PeerGroup).
Tegelijk moet je kunst & cultuur ook doen! Daarom zetten we extra in op de ontwikkeling van talenten en de amateurkunst (zoals het Drents Jeugdorkest, Vocalin, en het Poplab).

Cultuur is niet iets om voor jezelf of een klein groepje te houden. Het is juist een gave om met elkaar te delen.

Labels: , , , , ,