Electriciteitsnet en waterstof

Harm Henk.jpg
Door Harm Henk Veldsema op 21 april 2021 om 16:24

Electriciteitsnet en waterstof

Vandaag is het statenstuk met bovenstaande titel aangenomen in Provinciale Staten. Wij hebben als ChristenUnie- fractie hier van harte mee ingestemd, zeker nadat onze vragen over de regeling naar tevredenheid beantwoord werden.

Waar gaat het in dit stuk om?

Voor de opwekking van duurzame energie bestaat meer belangstelling dan dat het stroomnet aan kan. Dat is jammer, want vooral kleine, particuliere initiatieven zijn dan het haasje. Met dit statenstuk wordt gekeken naar slimme oplossingen zodat juist kleine windmolens en locale clubs stroom kunnen gaan leveren. Kijk maar eens naar de voetbalvereniging in Buinen, waar nu naar tevredenheid een oplossing geïnstalleerd is

En waterstof? Wat is daar bereikt?

Waterstofgas wordt gezien als de chemische accu voor zon- en windenergie. In het stimuleren van de productie en het gebruik zien we de mogelijkheid om de noordelijke economie te ontwikkelen tot kennisdrager van Waterstof. En dat is ook goed nieuws voor onze maak-industrie. Want van de huidige regeling kunnen ook mensen met “gouden handen” gebruik maken.

Op deze manier zetten wij als fractie ons in voor zowel grote energie-uitdagingen als kansen voor gewone Drenten!