Mobiliteit
De ChristenUnie zet vol in op de verduurzaming van de mobiliteit, het voorkomen van overbodig verkeer en een betere benutting van de bestaande infrastructuur. We zetten in op slimme combinaties van de (elektrische) fiets, binnenstedelijk openbaar vervoer, hoogwaardig openbaar vervoer tussen steden, de trein en de elektrische auto.
We willen dat er meer gefietst wordt, ook als vervanging voor het openbaar vervoer of de auto. Daarom moet de provincie investeren in de uitbreiding van fietssnelwegen (doorfietsroutes) die aantrekkelijk zijn voor woon-werkverkeer, bijvoorbeeld tussen Assen – Groningen en Meppel – Zwolle. Ook moeten er betere fietsvoorzieningen komen bij stations en hubs.
Het openbaar vervoer moet voor zoveel mogelijk reizigers een toegankelijk alternatief zijn voor eigen vervoer. Daarom moeten we investeren in het hoofdnet van ov-lijnen. Voor het fijnmaziger netwerk zet de provincie in op flexibel en vraaggestuurd vervoer. Zo moet ook in dunbevolkte gebieden een goed ov-aanbod zijn. Lokale initiatieven om aansluiting te krijgen op regionale bus- en treinlijnen worden door de provincie ondersteund.
De ChristenUnie wil investeren in goede spoorverbindingen om de bereikbaarheid van de regio te bevorderen. Daarmee ontstaat ook een nieuw economisch perspectief voor de hele regio. We zetten in op verbetering van het bestaande spoor tussen Groningen – Zwolle en Emmen – Zwolle. Deze verbindingen moeten sneller en vaker. We gaan vol voor de Nedersaksenlijn: de provincie houdt in ruimtelijke plannen rekening met de verbinding, we blijven de realisatie onderzoeken (samen met andere overheden), en reserveren ook provinciaal geld om bij te dragen aan de realisatie van de spoorlijn.
De provincie gaat terughoudend om met de aanleg van nieuwe wegen. De ChristenUnie richt haar beperkte provinciale middelen op beheer en onderhoud van bestaande auto- en vaarwegen en op duurzame vormen van vervoer. Een uitzondering is de aanleg van wegen bij bij grootschalige nieuwe bouwlocaties. Het aantal ongevallen op de Drentse wegen blijft te hoog. De ChristenUnie wil dat er steviger wordt ingezet op verbetering van de veiligheid van onze wegen
Met Groningen Airport Eelde (GAE) beschikt Noord-Nederland over een eigen luchthaven dicht bij huis. De afgelopen jaren is veel geld beschikbaar gesteld om de luchthaven uit te bouwen tot de toegangspoort van het noorden. Dit heeft nog niet geleid tot een robuuste luchthaven met meer en stabiele lijnvluchten. Daarnaast is de luchtvaart in algemene zin in een ander daglicht komen te staan door de uitstoot van schadelijke stoffen en de impact op het klimaat. Als ChristenUnie vinden we daarom dat we ons opnieuw moeten bezinnen op de toekomst van GAE. Daarbij moeten we een afweging maken tussen het belang van de huidige functies (het faciliteren van de traumahelikopter, orgaan- en donorvluchten, als nationale lesluchthaven), de bijdrage aan het vestigingsklimaat in Noord Nederland, de nabijheid van andere luchthavens, de mogelijkheden tot verduurzaming, en de impact op het klimaat en de omgeving.
- De provincie stimuleert elektrisch en fossielvrij rijden door meer laadpunten en waterstoftankstations te plaatsen.
- Er komt een specifieke regeling voor kleine ondernemers die de overstap willen maken naar een elektrische bedrijfsauto.
- Het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor ouderen en mensen met een beperking. De informatievoorziening, haltes, stations, bussen en treinen moeten daarop ingericht zijn.