Onze reactie op de ontwerp-dienstregeling bus voor 2025

Gerben.jpg
Door Gerben Brandsema op 25 september 2024 om 17:35

Onze reactie op de ontwerp-dienstregeling bus voor 2025

Goed openbaar vervoer (OV) heeft een grote maatschappelijke waarde. Het zorgt ervoor dat bijna iedereen zich kan verplaatsen richting bijvoorbeeld familie, vrienden, werk, school, ziekenhuis, en winkels. Als onderdeel van het OV is de bus belangrijk voor onze Drentse inwoners. We zijn in de basis dan ook blij met de ontwerp-dienstregeling voor 2025. De afgelopen jaren waren lastig door hoofdzakelijk de effecten van Corona, maar we zijn blij dat we nu zelfs weer kunnen spreken over wensen die mogelijk gerealiseerd kunnen worden.

Er is mogelijk twee miljoen euro extra beschikbaar om wensen in de dienstregeling op te nemen. Deze wensen gelden voor de gemeente en provincie Groningen, en de provincie Drenthe. Wel vragen we ons hierbij af wat er gebeurt als er minder dan twee miljoen beschikbaar komt. Hoe wordt dan bepaald hoe het bedrag wordt verdeeld tussen gemeente Groningen, provincie Groningen en Drenthe? En hoe prioriteren we onze eigen Drentse wensen als we niet alles kunnen realiseren? Hier hebben we aandacht voor gevraagd. Ook hebben we de gedeputeerde gevraagd of het college bereid is het bedrag aan te vullen als de extra twee miljoen niet gerealiseerd wordt. Als ChristenUnie zijn we bereid hiervoor de portemonnee te trekken.

In de dienstregeling wordt verder voorgesteld om een aantal ritten van buslijn 309, een directe buslijn tussen Assen en Groningen, te schrappen, met als doel dat er meer buspassagiers kiezen voor een rit met de trein van Assen naar Groningen. De NS had hierom gevraagd, omdat er nog lege treinstoelen te vullen zijn. Wij vinden dit een rare redenatie. Als iemand voor de bus kiest in plaats van de trein, dan zal daar een goede reden voor zijn. Zo wordt lijn 309 veel gebruikt door middelbare scholieren die in Assen wonen en in Groningen naar school gaan. Er wordt voor de bus gekozen, omdat deze goedkoper is dan de trein. Wij hebben de gedeputeerde gevraagd of hij denkt dat minder bussen zal leiden tot een verschuiving van bus naar trein. De ChristenUnie vraagt zich af of dit niet leidt tot overvolle bussen, een lagere klanttevredenheid, en geen vollere treinen, waardoor het geen win-win, maar een dubbelle teleurstelling wordt.

We zijn blij dat de sneldienst tussen Emmen en Hoogeveen is opgenomen in het wensenlijstje. We hopen van harte dat deze lijn van start kan gaan, waardoor een zeer gewenste oost-west verbinding in onze provincie gerealiseerd kan worden.

Als laatste hebben we nog aandacht gevraagd voor onze eerdere oproep om ook aan studenten te denken die ingezet kunnen worden als deeltijd buschauffeur, om uitval van ritten te voorkomen. Elders in het land wordt dit al met succes toegepast.