Proeflokaal

Proeven aan provinciale politiek

In deze korte cursus maak je kennis met de provinciale politiek: hoe werkt het Drents Parlement en hoe werkt de ChristenUnie? Waarom is christelijke politiek belangrijk?

Deze cursus biedt in drie dagdelen een inhoudelijke kennismaking met provinciale politiek en de ChristenUnie in Drenthe. We bespreken hoe de provinciale politiek werkt en wie daarin allemaal een rol hebben. Van onze statenleden horen we hoe zij christelijke waarden in de praktijk brengen. Ook volg je een vergadering van de fractie en provinciale staten, zodat je ziet hoe politiek vóór en achter de schermen werkt. Tot slot leer je welke politieke stijl je zelf hebt.

Aanmelden

Je kunt je aanmelden door een e-mail te sturen naar Tineke Folkers, fractiemedewerker [t.folkers@drentsparlement.nl]. Vermeld daarbij je naam, adres en telefoonnummer. Dan kunnen we altijd contact met je opnemen en ervoor zorgen dat je alle informatie op tijd in huis hebt (in de bus én je inbox).

Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk maandag 4 april.

1. Introductie

Maandag 11 april 2022, 20.00 uur
Provinciehuis

Tijdens deze introductiebijeenkomst bespreken we hoe de provinciale politiek werkt. Van de statenleden horen we hun motivitatie om zich in te zetten voor christelijke politiek.

Voorbereiding: lees het hoofdstuk 'Vrede en Recht' uit de Beginselverklaring van de ChristenUnie; lees de Hoofdlijnen van ons programma en benoem drie punten die je aanspreken. (1 uur)

2. Het proces in de Staten

Dinsdag 24 mei 2022, 20.00 uur
Provinciehuis

Tijdens deze bijeenkomst kijken we terug op de vergadering van de fractie en de Statencommissies. Samen bespreken we de onderwerpen die je hebt gevolgd en wat je allemaal is opgevallen in het Drents Parlement.

Voorbereiding: samen met een staten- of commissielid kies je een onderwerp dat op de agenda staat en bereid je de behandeling voor (1 uur). Bij de fractievergadering deel je je mening (0,5 - 1 uur) en je volgt de behandeling in de Staten (1 - 2 uur).

De fractievergadering is op 19 april. De behandeling in het Drents Parlement is op 11 of 18 mei (afhankelijk van het onderwerp).

3. Ik als statenlid?

Gezamenlijke bijeenkomst

Woensdag 8 juni 2022, 17.00 uur (inclusief maaltijd)
Provinciehuis

Tijdens deze bijeenkomst bekijken we de profielschets van een statenlid en welke verschillende politieke stijlen er zijn. Met een test kom je er achter welke politieke stijl jij zelf hebt.

Voorbereiding: je hebt een persoonlijk gesprek met een statenlid om een beter en persoonlijk beeld te krijgen van het werk van een statenlid. Ook vul je de politieke stijlentest in. (1 uur)