Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw

Roy.jpg
Door Roy Pruisscher op 28 mei 2019 om 12:00

Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw

De drie Noordelijke provincies en het Rijk investeren € 20 miljoen in Natuurinclusieve Landbouw. Samen zetten we in op landbouw dat ecologisch houdbaar is, dat natuurlijke processen optimaal benut en een positief effect heeft op de biodiversiteit.

Tijdens de Algemene commissievergadering van 15 mei en de Statenvergadering van 27 mei is gesproken over de Regiodeal Natuurinclusieve Landbouw. Met instemming stellen de Staten € 3,3 miljoen beschikbaar voor de ontwikkeling van toekomstgerichte landbouw. De drie Noordelijke provincies en het Rijk investeren samen € 20 miljoen in de sector.

Het doel van de RegioDeal Natuurinclusieve Landbouw is het ‘peleton’ aan (familie)bedrijven een nieuw, breder perspectief bieden. De inzet is om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, gericht op natuurinclusiviteit en verbonden met de gemeenschap en het gebied waarin zij liggen. Het gaat om het ontwikkelen van een omgeving waar economie en ecologie hand in hand gaan met vitale woon- en werkgemeenschappen.

Tijdens de vergaderingen heb ik aangegeven dat de ChristenUnie geen tegenstelling ziet tussen natuur en landbouw. Als twee zaken die tegen elkaar uitgespeeld kunnen worden. Maar we moeten ook eerlijk durven zijn. Met de woorden van onze CU–minister Schouten: “de manier waarop we nu ons voedsel produceren raakt steeds verder uit balans. Het gaat verder dan wat de aarde kan geven. Het is niet houdbaar. ”

We moeten met elkaar naar een landbouw die bijdraagt aan een duurzame voedselvoorziening, die zorgdraagt voor de biodiversiteit en het klimaat. We moeten voorkomen dat we bodem, water en grondstoffen uitputten. Een kringlooplandbouw, een natuurinclusieve landbouw. Die ook voor onze boeren financieel is vol te houden

En wel heel specifiek in deze volgorde. De prioriteit moet nu liggen bij de aarde. De aarde kan de last van onze huidige productiemethoden en consumentengedrag niet langer dragen. Zij moet nu op 1 gezet worden. Het moet anders. Dat is noodzakelijk.

Nog teveel wordt uitgegaan van het economisch uitgangspunt: het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Allemaal waar, noodzakelijk zelfs. Maar niet het belangrijkste. Aan die economische structuren hebben we niets, als de aarde niet meer kan opbrengen omdat we haar hebben uitgeput.

Ik sloot af met een oproep naar het bekende zonnelied van Fransiscus van Assisi. Bezing onze zuster Moeder Aarde, die ons voedt en leidt, allerlei vruchten voortbrengt, bonte bloemen en planten.

Labels: , , ,