Waterstof-economie in Drenthe!

Harm Henk.jpg
Door Harm Henk Veldsema op 17 december 2020 om 23:07

Waterstof-economie in Drenthe!

Wij zijn blij dat er zo voortvarend te werk wordt gegaan om een grote stap te zetten in de ontwikkeling van een chemische opslagmethode van energie. Het kleinste molecuul dat bestaat is in korte tijd groot geworden. En we vinden het van belang dat we daar op aansluiten.

Electrolyser.png

Een electrolyser is een apparaat dat heel nauwkeurig een spanningsverschil op een vloeistof zet. Daardoor worden de deeltjes van de vloeistof, in dit geval water, uit elkaar getrokken. Hierdoor ontstaan de bouwstenen van water in pure vorm; Zuurstof en Waterstof

Het maken van een grote opschalingsstap is moeilijk. Er wordt veel over dit onderwerp gesproken, er worden prachtige plaatjes voorgeschoteld……… Maar nergens zijn concrete bouwplannen voor installaties die groter zijn dan 1 á 2 MegaWatt. In Drenthe komt straks de grootste electrolyser van de wereld te staan!

Door het verlenen van een forse subsidie wordt geld beschikbaar gesteld aan een firma die bewezen heeft met chemische processen om te kunnen gaan. Met de bouw van deze fabriek wordt in één keer een 10-voudige opschaling gedaan. Daar gaat niet alleen GZI Next, maar ook onze leerlingen en studenten van leren. Want de waterstof-economie heeft, naast hoog-opgeleiden, ook mensen met gouden handen nodig.

Het zal u niet verbazen dat de fractie van de ChristenUnie voor dit voorstel heeft gestemd. De voorbereidingen kunnen nu beginnen voor de bouw en oplevering. Dat laatste is medio 2022 gepland