Mijn eerste commissievergadering

MJJ-20220128-ChristenUnie-14 !!!.jpg
Door Karolien Pouwels op 14 juni 2023 om 22:16

Mijn eerste commissievergadering

En dan duik je zomaar in de Groene Chemie van Drenthe. Dat klinkt erg interessant maar roept ook vragen op. Waar gaat dit over?

Woensdag 14 juni stond dit onderwerp op de agenda van mijn eerste commissievergadering. Erg leuk om eens in te duiken en het resulteerde er in dat ik nog trotser op Drenthe werd. Want waar gaat het over?

In 2008 ging een zelfstandig onderdeel van AkzoNobel failliet. Emmen had al lang een actief chemiecluster maar nu dreigden veel mensen hun baan te verliezen. Daarom hebben de provincie Drenthe en de gemeente Emmen toen gekeken hoe ze de werkgelegenheid in de regio toch op peil konden houden. Ze wilden er ook voor zorgen dat het hele onderzoek en de innovatie in de chemische industrie toch voortgang kon vinden.

En zo gaat er jaarlijks een stukje geld, structureel maar ook incidenteel, naar de chemiesector in Emmen. En daar worden mooie dingen mee gedaan die grote effecten op ons milieu kunnen hebben. Er wordt onderzoek gedaan naar het maken van biologisch afbreekbaar plastic. Of naar het nog beter hergebruiken van plastic. Er wordt gekeken naar hoe zo weinig mogelijk giftige stoffen gebruikt kunenn worden, hoe met energie efficiënter omgesprongen kan worden, hoe we meer kunnen recyclen etc. Ofwel, er worden daar door bedrijven samen met scholen producten tot stand gebracht die de wereld een klein beetje mooier maken.

Als nieuwkomer in Drenthe wist ik dit niet dus het was erg boeiend om hierin te duiken. Eigenlijk ging het rapport dat aan de orde was er over of het geld van de provincie hier goed besteed is.
Wij als ChristenUnie denken van wel, het is goed om te investeren in innovatie in deze sector. Wel hebben we vragen gesteld over de werkgelegenheid: hoe staat het daarmee in de regio Emmen? Want we geven als provincie uiteindelijk ook geld om de werkgelegenheid te stimuleren en dat zagen we niet zo duidelijk terug in de stukken.
Daarom is nog de boodschap meegegeven aan de gedeputeerde om dat onderdeel van de sector Groene Chemie ook nog eens goed te bekijken.

Al met al was het erg boeiend om hier weer wat over een mooi stukje innovatief Drenthe te lezen. En ook leuk om weer in de politieke arena mee te mogen doen. Hoewel, arena. Gevochten wordt er niet in de Statenzaal. Wel stevig gesproken, door de een wat meer dan de ander. Maar iedereen heeft het beste voor met de provincie en daar gaat het om.

Karolien Pouwels-Koopman

commissielid ChristenUnie Drenthe