Nedersaksenlijn

Roy.jpg
Door Roy Pruisscher op 22 januari 2020 om 20:07

Nedersaksenlijn

Vandaag stond op ons initiatief de Nedersaksenlijn op de agenda bij de Commissie Omgevingsbeleid. De ChristenUnie is groot voorstander van deze spoorverbinding tussen Emmen en Stadskanaal. Dit is goed voor de bereikbaarheid en mobiliteit van onze inwoners in de Veenkoloniën. Daarnaast vinden wij deze lijn van groot belang voor de leefbaarheid en sociaal-economische ontwikkelingen langs de oostgrens van Noord–Nederland.

De ChristenUnie is groot voorstander van een spoorverbinding tussen Emmen – Stadskanaal. Deze verbinding is goed voor de bereikbaarheid en mobiliteit van onze inwoners in de Veenkoloniën. Daarnaast vinden wij deze lijn van groot belang voor de leefbaarheid en sociaal-economische ontwikkelingen langs de oostgrens van Noord–Nederland.

Het gaat niet alleen om het ontbrekende stuk spoor tussen Emmen en Stadskanaal. Want als we even uitzoomen zien we een spoorvinding tussen Groningen en Almelo, via Emmen.

Als je op dit moment op het station in Emmen staat kun je richting Zwolle. Dat is het. In de toekomst zouden daar vele mogelijkheden bij kunnen komen: Almelo, Nordhorn (Rheine), Stadskanaal, Groningen. Dát is het bieden van perspectief met openbaar vervoer voor een regio.

Maar we weten allemaal dat dergelijke ontwikkelingen in mobiliteit en infrastructuur voor een lange termijn gelden: je hebt een lange adem nodig. We noemen het vaak toekomstmuziek. Of: het is een stip op de horizon. Maar als we nu geen stappen zetten, komt die stip niet dichterbij.

Om te voorkomen dat de Nedersaksenlijn uit ons zicht verdwijnt door de ‘lange termijn’ moeten we constant scherp blijven. Vandaar onze agendering van dit rapport.In het rapport zien wij genoeg aanknopingspunten om de volgende stappen te zetten.

In onze onderbouwing wijzen we ook op ontwikkelingen bij andere overheden, zoals het Rijk en de Europese Commissie. De afgelopen dagen is er weer nieuwe informatie in het nieuws gekomen over het Investeringsfonds en de Europese Green Deal. Dat lijkt nog niet helemaal uitgekristalliseerd.

Wat in ieder geval duidelijk lijkt: deze overheden zijn bereid te investeringen in goede projecten die door lokale overheden worden gedragen.

Laten we dan ook komen tot een gezamenlijk en gedragen aanpak voor de Nedersaksenlijn.