Motie schadeprotocol mijnbouwschade

thumbnail_IMG_0072.jpg
Door Bernadette van den Berg op 10 februari 2020 om 21:09

Motie schadeprotocol mijnbouwschade

Op 5 februari hebben we het initiatief genomen om een motie in te dienen als reactie op het schadeprotocol voor gedupeerden van gaswinning uit de kleine gasvelden. Wij zijn heel teleursgesteld over dit protocol, onder andere vanwege de rol die de mijnbouwbedrijven nog houden in de schadeafhandeling.

De provincie Drenthe heeft er bij de minister van Economische Zaken meerdere keren op aangedrongen dat er een onafhankelijke en goede schaderegeling moet komen voor die situaties die niet onder het protocol van Groningen vallen. Het protocol dat nu voorligt, geeft aan dat er een onafhankelijke instantie zal komen die de schademeldingen moet afhandelen. In het protocol is echter niet de omgekeerde bewijslast opgenomen, zoals dat voor Groningen wel van toepassing is. Dat betekent dat gedupeerde huizenbezitters wellicht grote moeite moeten doen (en veel kosten moeten maken) om aan te tonen dat de schade aan hun pand het gevolg is van gasboringen. Daarnaast menen wij dat de mijnbouwbedrijven (te) veel invloed hebben op het protocol.

Daarom hebben wij het initiatief genomen om een motie in te dienen, om zo als provincie Drenthe dit onder de aandacht te brengen van de minister en de Tweede Kamer. Deze motie is unaniem aangenomen. Met de motie roepen de we het College op om de hierboven genoemde standpunten nogmaals over te brengen aan de regering en de Tweede Kamer. Afgelopen donderdag heeft Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid ChristenUnie, mede naar aanleiding van deze motie de zorgen van Drenthe overgebracht in hoe Tweede Kamer.