Buslijn 84

Roy.jpg
Door Roy Pruisscher op 4 maart 2020 om 10:46

Buslijn 84

Namens de ChristenUnie heb ik vandaag vragen gesteld over het verdwijnen van de Friese OV-buslijn 84. Deze lijn is ook voor inwoners van Drenthe van belang. Welke acties heeft GS al uitgevoerd en op welke manier gaat GS de gevolgen voor Drentse inwoners beperken?

RONDVRAAG

De ChristenUnie heeft met zorg kennis genomen van het bericht ‘Drentse dorpen op de wip bij routes Friese OV-bussen’ van RTV Drenthe op 21 februari 2020.

De voorgenomen wijziging van de Friese busdiensten bevat het verdwijnen van lijn 84. Deze lijn is ook voor onze inwoners van belang. Bijvoorbeeld voor de bewoners van het dorp Zuidvelde en scholieren uit Kloosterveen. In het bericht staat vermeld dat de provincie Drenthe zorgen zal uiten over deze ontwikkeling.

Is dit inmiddels gedaan? Zijn er gesprekken geweest met het OV-bureau en Friese partners?

Op welke wijze gaat GS de negatieve gevolgen voor onze inwoners beperken?

Het College van Gedeputeerde Staten heeft aangegeven dat zij in een inspraakreactie op het ontwerp-programma van eisen voor de aanbesteding van de nieuwe busconcessie van de provincie Fryslân met name gewezen heeft op de belangen van de grensoverschrijdende buslijnen voor de bereikbaarheid van de Drentse dorpen Een, Veenhuizen en Zuidvelde.