Jongeren laten van zich horen

Roy.jpg
Door Roy Pruisscher op 12 november 2020 om 10:00

Jongeren laten van zich horen

De afgelopen maanden heb ik veel met deze enthousiaste groep jongeren gesproken. Zij willen de politiek duidelijk maken wat er onder jongeren leeft. Mijn motie om hun initiatief te ondersteunen is door alle partijen ondersteund. Daarmee heeft Drenthe weer een Jongerenadviesraad!

Tijdens de gesprekken die ik (samen met de statengriffie, CMO STAMM en Politiek Netwerk Drenthe) met deze jongeren voerde, merkte ik hun enthousiasme. Zij hebben een duidelijke mening en willen dat die gehoord wordt in de politiek. “Omdat er bijna niemand van onze leeftijd in de politiek zit, kunnen politici nooit weten wat er écht onder jongeren leeft.”

De jongerenadviesraad (JAR) wil zich op verschillende manieren inzetten voor Drenthe. “Laat ons adviseren op thema’s die ons direct raken en laat dit vooral niet alleen symbolisch zijn.” Daarnaast willen ze andere jongeren informeren over de politiek en hen daarbij betrekken. Ze willen ook samenwerken met andere organisaties voor verschillende projecten.

Met de erkenning en ondersteuning van de JAR kunnen we de afstand tussen politiek en jongeren verkleinen. Zij willen ook een schakel zijn tussen jongeren op scholen en de politici in de provincie. Lees ook dit artikel in DvhN.

De komende periode ga ik samen met de commissaris, Jetta Klijnsma, en deze jongeren in gesprek. We gaan verdere afspraken maken en goede spelregels opstellen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat hun stem invloed krijgt op de provinciale politiek.

Tip: volg de Jongerenadviesraad op Instagram & Facebook

Labels: ,