Interpellatiedebat jachtvliegtuigen op Groningen Airport Eelde

Interpellatiedebat.png
Door Bernadette van den Berg op 29 mei 2024 om 23:06

Interpellatiedebat jachtvliegtuigen op Groningen Airport Eelde

Vandaag hebben een interpellatiedebat aangevraagd. Dat is een instrument dat Statenleden kunnen inzetten om mondelinge informatie in te winnen. Een interpellatiedebat vraagt om een actueel onderwerp te bespreken dat eigenlijk niet op de agenda stond. Dat gebeurt niet zo vaak.

Vandaag waren we graag in debat gegaan over een brief die het College heeft geschreven aan het Ministerie van Defensie. Daarin geeft het College aan dat zij geen jachtvliegtuigen willen laten stationeren op Groningen Airport Eelde. We vinden dat best een stevige uitspraak in deze onzekere tijd met oorlog 'om de hoek'.
Het is niet zo dat we al een duidelijke mening hebben over het al dan niet stationeren van de vliegtuigen. Maar we wilden het college bevragen op het nu al hebben van een standpunt, zonder dat ze Provinciale Staten daarbij betrokken hadden. Ook was nog niet alle informatie beschikbaar. Zo was er nog een brief van het ministerie met antwoord op gestelde vragen onderweg. Kortom, genoeg reden voor debat.

Helaas heeft een meerderheid van partijen dit debat tegengehouden. Dit vinden we teleurstellend, omdat wij hierdoor als ChristenUnie-fractie niet het gesprek met het college en de andere partijen over dit belangrijke onderwerp konden aangaan.