Motie fietsers voorrang op de rotonde

roundabout-france-mountainous-landforms-botanical-garden-natural-landscape-mountain-1587313-pxhere.c
Gerben.jpg
Door Gerben Brandsema op 29 mei 2024 om 15:52

Motie fietsers voorrang op de rotonde

We vinden het belangrijk dat mensen zich veilig kunnen verplaatsen op de fiets. In veel gemeenten hebben fietsers op de rotonde binnen de bebouwde kom voorrang, maar in de meeste Drentse gemeenten gebeurt dat nog niet. We zouden dat graag anders zien. Daarom hebben we een motie ingediend.

Drenthe is dé fietsprovincie van Nederland. Toch is het geen algemeen gebruik in Drenthe dat fietsers op de rotonde in de bebouwde kom voorrang hebben. Alleen in de gemeente Noordenveld is dit wel het geval.

We zijn van mening dat fietsen gezond is en goed voor het milieu. Dorpen en steden worden leefbaarder als meer mensen zich met de fiets gaan verplaatsen, in plaats van met de auto. Als fietsers op de rotonde binnen de bebouwde kom voorrang krijgen, helpt dit om het fietsen als een aantrekkelijk alternatief te zien. Ook vinden we het vreemd dat Drenthe afwijkt van de meerderheid in Nederland en zorgt het voor onduidelijkheid als gemeenten verschillend beleid hanteren met betrekking tot de voorrangverlening van de fietser. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.

Daarom vinden we het wenselijk dat er een uniform verkeersbeleid komt, waarbij alle fietsers in Drenthe voorrang krijgen op rontondes binnen de bebouwde kom.

In juni komt de Drentse mobiliteitsraad bij elkaar. Dat zijn de wethouders van de gemeenten en de Gedeputeerde voor verkeer. In deze mobiliteitsraad wordt een standpunt ingenomen over het vraagstuk van de voorrangssituatie van fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom.

Door middel van deze motie hadden we willen bereiken dat de wens van Provinciale Staten om fietsers op de rotondes binnen de bebouwde kom voorrang te geven, zou worden meegenomen door de Gedeputeerde naar de mobiliteitsraad. Helaas heeft de meerderheid niet voor deze motie gestemd en is deze verworpen.