160 jonge EU-politici pleiten in Marseille tegen invasie van Oekraïne

WhatsApp Image 2022-03-15 at 20.18.40 (1).jpeg
Door Bernadette van den Berg op 3 maart 2022 om 20:45

160 jonge EU-politici pleiten in Marseille tegen invasie van Oekraïne

Deze week mocht ik bij de Europese Top van de Steden en Regio’s in Marseille aanwezig zijn. Het evenement wordt elke twee jaar op een andere plek in Europa georganiseerd door het EU Comité van de Regio’s. In Marseille zijn vandaag en morgen 1800 politici samen om contacten te leggen en te spreken over de toekomst van Europa.

Op de negende Europese Top van de Steden en Regio’s gaat het om de toekomst van Europa en de rol van de regio’s daarin. Politici uit heel Europa spreken met elkaar: burgemeesters, statenleden, maar ook nationale ministers, premiers en Europees commissarissen zijn naar de havenstad aan de Middellandse Zee gekomen. Ik ben één van de 160 Young Elected Politicians in Europa die deelnemen aan de conferentie.

De oorlog in Oekraïne werpt helaas een grote schaduw over de Top. De dag begon vanmorgen met een minuut stilte. De voorzitter van het Comité van de Regio’s, de Griek Apostolos Tzitzkikostas heeft het erelidmaatschap van het Comité van de Regio’s aangeboden aan Vitaly Klitsjko, de burgemeester van de stad Kiev.

De 160 Young Elected Politicians hebben onderstaande verklaring aangenomen, waarin ze de invasie van Oekraïne veroordelen.

Ik vind het heel bijzonder om in deze tijd met elkaar als politici uit heel Europa te staan voor de democratie en voor Oekraïne. De provincies en gemeenten zijn van cruciaal belang bij de acties die nu nodig zijn, bijvoorbeeld als het gaat om de opvang van Oekraïnse vluchtelingen.

Verklaring van de Young Elected Politicians van de Europese Unie over de invasie van Oekraïne:
Wij, de Young Elected Politicians, die de steden en regio’s van de Europese Unie vertegenwoordigen, veroordelen sterk de Russische invasie in Oekraïne, die gesteund wordt door Belarus. Wij wijzen het gebruik van geweld af en herhalen onze inzet voor vrede en eenheid. Wij zijn eendrachtig tegen elke vorm van onderdrukking, en veroordelen elke handeling die de rechtsstaat ondermijnt. Onze steden en regio’s in Oost-Europa staan intussen voor een humanitaire crisis. Haast één miljoen vluchtelingen zoeken een plek om te schuilen in de Europese Unie. Wij zetten ons in om hulp te bieden en steun te geven aan onschuldige burgers die door het conflict hun thuis moesten verlaten. Wij staan achter het besluit van de Verenigde Naties om op te roepen direct een wapenstilstand in te stellen en om de Russische troepen terug te trekken, zodat verder bloedvergieten verhinderd wordt. Als jonge mensen die van onze opa’s en oma’s de geschiedenis van de Europese oorlog doorverteld hebben gekregen, zijn wij verantwoordelijk voor de toekomst van ons continent en voor het bouwen aan éénheid in verscheidenheid!