Motie steun Oekraïne

pexels-katie-godowski-11291117-2.jpg
Door Bernadette van den Berg op 9 maart 2022 om 20:15

Motie steun Oekraïne

In deze onzekere tijd kijken we met veel dankbaarheid naar alle initiatieven die ontstaan bij burgers en gemeenten om de Oekraïners te helpen. We vragen het College om hierin indien mogelijk een bijdrage te leveren. Ook hebben we het College gevraagd om uit te zoeken welke (contractuele) relaties de provincie Drenthe heeft met Rusland en welke stappen er mogelijk zijn om Rusland zo veel mogelijk uit onze uitvoering te weren.

Bijna twee weken geleden, op donderdagochtend om 7 uur werd ik door mijn man wakker gemaakt, om snel het nieuws te komen bekijken, want Rusland was Oekraïne binnen gevallen, er was oorlog in Europa. Zo’n moment dat je niet snel meer vergeet. Een democratisch land dat op ruwe wijze wordt binnengevallen. Onschuldige mannen, vrouwen en kinderen worden gebombardeerd, verliezen hun huis en worden gedwongen te vluchten. Wat zo vanzelfsprekend was, vrede en democratie in Europa, is dat nu plotseling niet meer.

Dit is verschrikkelijk, allereerst voor de inwoners voor Oekraïne. Vanaf deze plaats willen we ons medeleven uitspreken met al die mensen die in angst moeten leven, moeten vechten voor hun land, of op de vlucht zijn. We kunnen ons niet voorstellen hoe dat moet zijn. Van kantoor naar kanon, van een normaal gezinsleven naar een verscheurd gezin, waarbij de man en zonen vechten, en vrouwen en kinderen de grens over gaan, op zoek naar een veilige plek.

Wat voelt het onmachtig, om het gevecht in Oekraïne steeds verder te zien escaleren, en zo weinig te kunnen doen. Heel bijzonder om te zien dat heel veel mensen in heel de wereld, in Europa, in Nederland, en ook in Drenthe deze onmacht omzetten in allerlei initiatieven om de mensen in Oekraïne te helpen.

In Drenthe hebben we ons provinciehuis verlicht in de kleuren van de Oekraïense vlag, om onze steun voor Oekraïne uit te spreken in deze tijd. Vandaag willen we dit ook middels een motie doen. En ook daarbij weer voelen we de onmacht, dat we zo heel weinig kunnen doen. Toch willen we het college vragen om te doen wat ze kan. Er komen veel vluchtelingen naar Nederland, vaak vrouwen met kinderen, en hoewel het primair een taak is van de gemeenten roepen we het college op om daar waar onze hulp van toegevoegde waarde is, ook een bijdrage te leveren aan die opvang. We zien ook dat inwoners woonruimte beschikbaar stellen, en andere initiatieven starten om de Oekraïners te helpen. Als het college hierin mogelijkheden ziet om dit te ondersteunen, dan kan ze rekenen op steun van mijn partij en ik denk ook van de meeste andere partijen in deze staten. Ook willen we het college vragen alle eventuele financiële banden die we als provincie hebben met Rusland, waarmee we de oorlog indirect zouden kunnen financieren in kaart te brengen en zo nodig te verbreken.

Deze oorlog brengt ook zorgen met zich mee voor ons als inwoners van Drenthe. Waar we na de coronacrisis terug te kunnen keren naar “normaal”, maken veel mensen zich zorgen over wat komen gaat, of ze het hoofd financieel boven water kunnen houden, maar ook over onze veiligheid en vrijheid. Laten we in deze tijd om elkaar heen staan, en doen wat we kunnen met een warm hart. En laten we onze vrijheid en democratie koesteren, want vrije verkiezingen, zoals we volgende week weer mogen hebben, staan nu op het spel. Ik hoop dan ook dat volgende week iedereen die mag stemmen ook gaat stemmen, op welke partij dan ook, gaat stemmen. Dan de motie:

Samen met D66, CDA, VVD, PvdA, JA21, Partij voor de Dieren, SP, GroenLinks, Sterk Lokaal en Stip dient de ChristenUnie de volgende motie in:

Voorzitter, ik wil afsluiten met een gebed van Franciscus van Assisi:

Heer, maak ons tot instrument van uw vrede:
laat ons liefde brengen waar haat is,
eenheid waar mensen verdeeld zijn,
vergiffenis aan mensen die zwak zijn,
laat ons hoop geven aan wie niet meer hoopt,
geloof aan wie twijfelt;
laat ons licht brengen waar het duister is
en vreugde waar mensen bedroefd zijn.