Werkbezoek Veenkoloniën

Door Webredactie Drenthe op 18 september 2023 om 11:41

Werkbezoek Veenkoloniën

Thema overerfbare armoede

Samen met Tweede Kamerlid Don Ceder en de ChristenUnie afdeling Borger-Odoorn hebben we een bezoek gebracht aan de Veenkoloniën om geinformeerd te worden rondom het thema overerfbare armoede, armoede dat van generatie op generatie wordt doorgegeven.

In Borger hebben we gesproken met Alliantie van Kracht en Welzijnsorganisatie Andes. Zij vertelden over de Veenkoloniën en de uitdagingen in het gebied. Vanuit de Rijksuniversiteit Groningen is een onderzoek gedaan naar overerfbare armoede (Report (rug.nl). Hieruit zijn een aantal aandachtspunten gekomen van waaruit een programma is opgezet om generatiearmoede duurzaam te doorbreken.

Vooral het verhaal van een ervaringsdeskundige over onder andere de impact van laaggeletterdheid was indringend. In zijn verhaal werd weer benadrukt dat goed openbaar vervoer en de aanwezigheid van sociale voorzieningen zoals bibliotheken helpen in het bieden van kansen.

In Gasselternijveen hebben we kennisgemaakt met Kracht van de Veenkoloniën, een bewonersraad. Een mooi voorbeeld van bewonersinitiatief is het nieuwe multifunctioneel centrum met een huiskamer. Het is mooi om te zien hoe een initiatief vanuit de samenleving zelf tot stand komt en vrucht draagt in het dorp. Ook blijkt hoe de dorpscoöperatie bij kan dragen om de leefbaarheid van een dorp in stand te houden. Het is belangrijk dat de overheid hier oog voor houdt en kansen faciliteert.

Om uit de vicieuze cirkel van armoede te stappen is het onder andere nodig om te investeren in goed openbaar vervoer in de regio, en de bereikbaarheid van sociale voorzieningen. Daarom blijven we ons daar ook de komende jaren voor inzetten.